PPT nr. 1-2022: Dorthe Møller Andersen, Karin Lykke & Katrine Tranum Thomsen: Nest i dagtilbud.
Vi giver i denne artikel et bud på, hvordan PPR og dagtilbud gennem Nest kan samarbejde om læringsmiljøet på et organisatorisk og et pædagogisk niveau, for at en større gruppe af børn får bedre udviklingsbetingelser i dag- tilbuddet. Vi argumenterer for, at arbejdet med Nest understøtter dagtilbuddenes arbejde med prioriteringerne i den styrkede pædagogiske læreplan og helt overordnet med dagtilbudslovens formålsparagraf om, at dagtilbud skal forebygge negativ social arv og eksklusion samt være en støttende indsats også over for børn med nedsat psykisk og fysisk funktionsniveau (Børne- og Undervisningsministeriet, 2020). Det gør vi ved først at se på, hvordan Nest kan forstås som et bud på at arbejde med det gode læringsmiljø. Dernæst ved at tage et kritisk perspektiv på, hvordan Nest i dagtilbud er blevet udviklet i Danmark, så det er en tilgang, der lever op til intentionerne i den styrkede pædagogiske læreplan og kan genkendes i en dansk småbørnspædagogisk kontekst.