PPT nr. 3-2017: Når it bliver et forstyrrende element i undervisningen Af Simone Weng Facondini
PPT nr. 3-2017: Når it bliver et forstyrrende element i undervisningen Af Simone Weng Facondini

PPT nr. 3-2017: Når it bliver et forstyrrende element i undervisningen Af Simone Weng Facondini

Denne artikel baserer sig på en undersøgelse foretaget af artiklens forfatter. Artiklen afdækker gymnasieelevers muligheder for at anvende it-teknologi1 i undervisningen undervisningsrelevant, og artiklen behandler hvordan anvendelsen af it-teknologi i undervisningen påvirker elevernes evne til at fordybe sig fagligt. Artiklen forankres blandt andet i nyere ungdomsforskning, der beskriver, hvordan unge i dag må dele deres opmærksomhed mellem virkeligheden og onlinelivet for at være legitime deltagere i begge verdner. Det er dermed interessant at undersøge, hvordan gymnasieelevers onlineliv gør sig gældende i undervisningen – en undervisning, der i dag anvender it-teknologi som et selvfølgeligt didaktisk redskab. Hvilke muligheder har eleverne for at styre deres opmærksomhed uden om it-teknologiens distraherende faktorer eksemplificeret ved Facebook, mails, iMessages, Instagram med videre? På hvilke måder påvirker sådanne ikke-undervisningsrelevante it-aktiviteter elevernes læringsmuligheder? Dette er blot nogle af de spørgsmål, denne artikel vil behandle.
Den bagvedliggende undersøgelses empiri baserer sig, kronologisk nævnt, på et observationsstudium, en online spørgeskemaundersøgelse samt et fokusgruppeinterview med gymnasieelever fra en udvalgt 1.g klasse på et dansk gymnasium. Artiklen sammenfatter undersøgelsens centrale fund, og perspektiverer disse til udvalgte dele af gymnasieskolernes nuværende undervisningspraksis. Sigtet med denne artikel er at igangsætte refleksioner vedrørende de utilsigtede konsekvenser ved it-teknologi i undervisningsregi.
Køb
55 DKK
Download link til fil
Lignende
Vis alle arrow_right
PPT nr. 1-2017: Positionering som intervenerende pædagogisk-psykologisk redskab for psykologen i fremtidens PPR Af Benedicte Schilling
PPT nr. 1-2017: Positionering som intervenerende pædagogisk-psykologisk redskab for psykologen i fremtidens PPR Af Benedicte Schilling
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2017: Specialiseringsmodulet i pædagogisk psykologi “Nye tider nye muligheder” Aktionslæring og Videnstilegnelse Specialister i pædagogisk psykologi Af Sara Bork, Louise Einspor, Lone Hygum og Vibe Strøier
PPT nr. 1-2017: Specialiseringsmodulet i pædagogisk psykologi “Nye tider nye muligheder” Aktionslæring og Videnstilegnelse Specialister i pædagogisk psykologi Af Sara Bork, Louise Einspor, Lone Hygum og Vibe Strøier
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2017: Nyskabelse af PPR – eller…. Forandringer i det små  Af Jacob Stenholt-Jacobsen
PPT nr. 1-2017: Nyskabelse af PPR – eller…. Forandringer i det små Af Jacob Stenholt-Jacobsen
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2017: PPR – og svaret på børn og unge i udsatte positioner Af Jørn Nielsen
PPT nr. 1-2017: PPR – og svaret på børn og unge i udsatte positioner Af Jørn Nielsen
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2017: Nyt praksisfelt i PPR-Lolland Af Anne-Marie Keis og Vibeke Fold
PPT nr. 1-2017: Nyt praksisfelt i PPR-Lolland Af Anne-Marie Keis og Vibeke Fold
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2017: Pædagogiske træningsgrupper og Nest klasser To eksempler på nye praksisformer i nutidens PPR  Af Katrine Tranum Thomsen og Stine Clasen
PPT nr. 1-2017: Pædagogiske træningsgrupper og Nest klasser To eksempler på nye praksisformer i nutidens PPR Af Katrine Tranum Thomsen og Stine Clasen
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2017: Netværksarbejde i PPR Af Ane Lemche og Tine Lydolph
PPT nr. 1-2017: Netværksarbejde i PPR Af Ane Lemche og Tine Lydolph
Køb: 55 kr
PPR nr. 1-2017: Fremtidsrettet praksis i PPR Af Henning Strand
PPR nr. 1-2017: Fremtidsrettet praksis i PPR Af Henning Strand
Køb: 55 kr
 PPT nr. 2-2017  Småbørnsperspektiver – en tilgængelig, gyldig og nødvendig feedback for udvikling af praksis i dagtilbud Af Persille Schwartz og Alison Clark
PPT nr. 2-2017 Småbørnsperspektiver – en tilgængelig, gyldig og nødvendig feedback for udvikling af praksis i dagtilbud Af Persille Schwartz og Alison Clark
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2017  Spændingsfeltet mellem elevers stemmer og læreres handlemuligheder Af Rune Frederik Cordsen og Inger Lokjær Faurdal
PPT nr. 2-2017 Spændingsfeltet mellem elevers stemmer og læreres handlemuligheder Af Rune Frederik Cordsen og Inger Lokjær Faurdal
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2017  Tillid og inddragelse af barnets perspektiv Af Hanne Warming
PPT nr. 2-2017 Tillid og inddragelse af barnets perspektiv Af Hanne Warming
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2017  Om børns stemmer i pædagogisk udvikling Af Karen Ruth Hansen
PPT nr. 2-2017 Om børns stemmer i pædagogisk udvikling Af Karen Ruth Hansen
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2017  Har vi glemt børnene? – overvejelser over analytiske tilganges betydning Af Lene Tanggaard
PPT nr. 2-2017 Har vi glemt børnene? – overvejelser over analytiske tilganges betydning Af Lene Tanggaard
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2017  Spørg barnet – om inddragelse af børn i læringsmæssig praksis Af Tracey Colville, Sandra Montgomery og Jette Lentz
PPT nr. 2-2017 Spørg barnet – om inddragelse af børn i læringsmæssig praksis Af Tracey Colville, Sandra Montgomery og Jette Lentz
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2017: Hvordan kan man forstå processen i et sandplayforløb, som foregår i en gruppesammenhæng? Af Tove Davidsen og Lisbet Almstrup Olesen
PPT nr. 3-2017: Hvordan kan man forstå processen i et sandplayforløb, som foregår i en gruppesammenhæng? Af Tove Davidsen og Lisbet Almstrup Olesen
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2017: På vej mod nye styrkede pædagogiske læreplaner Af Stig Broström
PPT nr. 3-2017: På vej mod nye styrkede pædagogiske læreplaner Af Stig Broström
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2017: De udviklingsbaserede programmer: NUSSA og Forældre på alle strenge Af Susan Hart
PPT nr. 3-2017: De udviklingsbaserede programmer: NUSSA og Forældre på alle strenge Af Susan Hart
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2017: Måling af børns trivsel i interventionsstudier Af Astrid Kiil,  Nina Madsen Sjö og Maiken Pontoppidan
PPT nr. 3-2017: Måling af børns trivsel i interventionsstudier Af Astrid Kiil, Nina Madsen Sjö og Maiken Pontoppidan
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2017 ”Det bliver hele tiden lidt sværere, kan du mærke det?” Et deltagerobservationsstudie i intelligenstestsituationen Af Jon Kevin Staal
PPT nr. 3-2017 ”Det bliver hele tiden lidt sværere, kan du mærke det?” Et deltagerobservationsstudie i intelligenstestsituationen Af Jon Kevin Staal
Køb: 55 kr
PPT nr. 4-2017  Børn, seksualitet og seksuelle overgreb – et historisk perspektiv Af Anna Louise Stevnhøj og Mimi Strange
PPT nr. 4-2017 Børn, seksualitet og seksuelle overgreb – et historisk perspektiv Af Anna Louise Stevnhøj og Mimi Strange
Køb: 55 kr
 PPT nr. 4-2017  Hvad er seksualitet hos børn? Af Anna Louise Stevnhøj og Mimi Strange
PPT nr. 4-2017 Hvad er seksualitet hos børn? Af Anna Louise Stevnhøj og Mimi Strange
Køb: 55 kr
PPT nr. 4-2017  Seksuelle overgreb mod børn og unge i Danmark Af Helene Oldrup
PPT nr. 4-2017 Seksuelle overgreb mod børn og unge i Danmark Af Helene Oldrup
Køb: 55 kr
PPT nr. 4-2017  Hvad gør vi, når de siger overgreb? Om PPR-psykologens dilemmaer i mødet med seksuelle overgreb på børn og unge  Af Anne Grethe Mogensen, Maja Leth Laursen og Marianne Holst Nielsen
PPT nr. 4-2017 Hvad gør vi, når de siger overgreb? Om PPR-psykologens dilemmaer i mødet med seksuelle overgreb på børn og unge Af Anne Grethe Mogensen, Maja Leth Laursen og Marianne Holst Nielsen
Køb: 55 kr