PPT nr. 3-2017: Måling af børns trivsel i interventionsstudier Af Astrid Kiil, Nina Madsen Sjö og Maiken Pontoppidan
Psykologer, lærere og pædagoger har i årtier interesseret sig for børn og unges trivsel – herunder deres socio-emotionelle kompetencer – og i de senere år har andre faggrupper så som økonomer og politologer også i stigende grad fattet interesse for dette område. Talrige studier har vist, at trivsel er grund- læggende for, at børn kan udvikle sig på andre områder (Briggs et al., 2012; Curby, Brown, Bassett, & Denham, 2015; Denham & Brown, 2010; Denham, 2006; Payton et al., 2008; Whitcomb & Merrell, 2012), ligesom trivsel i barn- dommen hænger sammen med bl.a. helbred og uddannelse senere i livet (se fx Center on the Developing Child at Harvard University, 2010; Heckman & Masterov, 2007; Kristoffersen & Smith, 2013; Rutter, Kim-Cohen, & Maug- han, 2006). Denne artikel har til hensigt at dele betragtninger og refleksioner omkring måling af børns trivsel i interventionsstudier. Dette gøres ved kort at skitsere teoretiske definitioner på børns trivsel, efterfulgt af en diskussion af praktiske og etiske overvejelser. Afslutningsvis sammenfattes resultaterne fra tre nyere rapporter om måling af børns trivsel, og der gives en kort introduktion til databaser og hjemmesider med relevante tests og spørgeskemaer.
Køb
55 DKK
Download link til fil
Lignende
Vis alle arrow_right
PPT nr. 1-2017: Positionering som intervenerende pædagogisk-psykologisk redskab for psykologen i fremtidens PPR Af Benedicte Schilling
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2017: Specialiseringsmodulet i pædagogisk psykologi “Nye tider nye muligheder” Aktionslæring og Videnstilegnelse Specialister i pædagogisk psykologi Af Sara Bork, Louise Einspor, Lone Hygum og Vibe Strøier
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2017: Nyskabelse af PPR – eller…. Forandringer i det små Af Jacob Stenholt-Jacobsen
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2017: PPR – og svaret på børn og unge i udsatte positioner Af Jørn Nielsen
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2017: Nyt praksisfelt i PPR-Lolland Af Anne-Marie Keis og Vibeke Fold
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2017: Pædagogiske træningsgrupper og Nest klasser To eksempler på nye praksisformer i nutidens PPR Af Katrine Tranum Thomsen og Stine Clasen
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2017: Netværksarbejde i PPR Af Ane Lemche og Tine Lydolph
Køb: 55 kr
PPR nr. 1-2017: Fremtidsrettet praksis i PPR Af Henning Strand
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2017 Småbørnsperspektiver – en tilgængelig, gyldig og nødvendig feedback for udvikling af praksis i dagtilbud Af Persille Schwartz og Alison Clark
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2017 Spændingsfeltet mellem elevers stemmer og læreres handlemuligheder Af Rune Frederik Cordsen og Inger Lokjær Faurdal
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2017 Tillid og inddragelse af barnets perspektiv Af Hanne Warming
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2017 Om børns stemmer i pædagogisk udvikling Af Karen Ruth Hansen
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2017 Har vi glemt børnene? – overvejelser over analytiske tilganges betydning Af Lene Tanggaard
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2017 Spørg barnet – om inddragelse af børn i læringsmæssig praksis Af Tracey Colville, Sandra Montgomery og Jette Lentz
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2017: Hvordan kan man forstå processen i et sandplayforløb, som foregår i en gruppesammenhæng? Af Tove Davidsen og Lisbet Almstrup Olesen
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2017: På vej mod nye styrkede pædagogiske læreplaner Af Stig Broström
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2017: Når it bliver et forstyrrende element i undervisningen Af Simone Weng Facondini
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2017: De udviklingsbaserede programmer: NUSSA og Forældre på alle strenge Af Susan Hart
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2017 ”Det bliver hele tiden lidt sværere, kan du mærke det?” Et deltagerobservationsstudie i intelligenstestsituationen Af Jon Kevin Staal
Køb: 55 kr
PPT nr. 4-2017 Børn, seksualitet og seksuelle overgreb – et historisk perspektiv Af Anna Louise Stevnhøj og Mimi Strange
Køb: 55 kr
PPT nr. 4-2017 Hvad er seksualitet hos børn? Af Anna Louise Stevnhøj og Mimi Strange
Køb: 55 kr
PPT nr. 4-2017 Seksuelle overgreb mod børn og unge i Danmark Af Helene Oldrup
Køb: 55 kr
PPT nr. 4-2017 Hvad gør vi, når de siger overgreb? Om PPR-psykologens dilemmaer i mødet med seksuelle overgreb på børn og unge Af Anne Grethe Mogensen, Maja Leth Laursen og Marianne Holst Nielsen