PPT nr. 1-2016 Vibeke Dal og Ellen Krabbe: Gruppemetoden – et redskab til behandling af efterfødselsreaktioner
Med udgangspunkt i erfaringerne fra arbejdet med et gruppetilbud for mødre med efterfødselsreaktioner og deres børn, vil vi i det følgende beskrive nogle af de særlige styrker en sådan gruppemetode kan have.
Det er vores erfaring, at det med forholdsvis begrænsede ressourcer (ca. 5 timer om ugen pr. gruppeleder) er muligt at drive en sådan gruppe, som har væsentlige forebyggende effekter for mødrene.
Der er mange problemstillinger og aspekter i et sådant gruppeforløb, som er vigtige at forholde sig til og arbejde med fagligt. Dels er der de mere indholdsmæssige/fagspecifikke aspekter af de problemstillinger gruppemed- lemmerne kommer med: betydningen og udviklingen af forældre/barn relationen, udviklingen af efterfødselsreaktioner hos forældre, ny familiedannelse m.m., og dels de mere metodiske aspekter i forhold til den arbejdsmetode man vælger i arbejdet med problemstillingerne.
De forskellige aspekter hænger naturligvis tæt sammen, men i denne artikel har vi valgt især at focusere på de metodiske aspekter af arbejdet med gruppen: Dels erfaringer med arbejdet med gruppeprocessen, hvad metoden inde- bærer, hvad den kræver, og hvordan den kan medvirke til at give deltagerne nogle særlige erfaringer. Dels vil vi udfolde, hvad det efter vores erfaringer betyder at have børnene med i gruppeforløbet – hvorfor vi synes det er vigtigt, og hvordan vi har grebet det an.