PPT nr. 1-2016 Vibeke Dal og Ellen Krabbe: Gruppemetoden – et redskab til behandling af efterfødselsreaktioner
PPT nr. 1-2016 Vibeke Dal og Ellen Krabbe: Gruppemetoden – et redskab til behandling af efterfødselsreaktioner

PPT nr. 1-2016 Vibeke Dal og Ellen Krabbe: Gruppemetoden – et redskab til behandling af efterfødselsreaktioner

Med udgangspunkt i erfaringerne fra arbejdet med et gruppetilbud for mødre med efterfødselsreaktioner og deres børn, vil vi i det følgende beskrive nogle af de særlige styrker en sådan gruppemetode kan have.
Det er vores erfaring, at det med forholdsvis begrænsede ressourcer (ca. 5 timer om ugen pr. gruppeleder) er muligt at drive en sådan gruppe, som har væsentlige forebyggende effekter for mødrene.
Der er mange problemstillinger og aspekter i et sådant gruppeforløb, som er vigtige at forholde sig til og arbejde med fagligt. Dels er der de mere indholdsmæssige/fagspecifikke aspekter af de problemstillinger gruppemed- lemmerne kommer med: betydningen og udviklingen af forældre/barn relationen, udviklingen af efterfødselsreaktioner hos forældre, ny familiedannelse m.m., og dels de mere metodiske aspekter i forhold til den arbejdsmetode man vælger i arbejdet med problemstillingerne.
De forskellige aspekter hænger naturligvis tæt sammen, men i denne artikel har vi valgt især at focusere på de metodiske aspekter af arbejdet med gruppen: Dels erfaringer med arbejdet med gruppeprocessen, hvad metoden inde- bærer, hvad den kræver, og hvordan den kan medvirke til at give deltagerne nogle særlige erfaringer. Dels vil vi udfolde, hvad det efter vores erfaringer betyder at have børnene med i gruppeforløbet – hvorfor vi synes det er vigtigt, og hvordan vi har grebet det an.
Køb
55 DKK
Download link til fil
Lignende
Vis alle arrow_right
PPT nr. 1-2016 Hanne Bendix: Legetræning kan udvikle og forbedre de sociale kompetencer for børn med problemer indenfor autismespektret og ADHD.
PPT nr. 1-2016 Hanne Bendix: Legetræning kan udvikle og forbedre de sociale kompetencer for børn med problemer indenfor autismespektret og ADHD.
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2016 Pia Pipenbring Hedegaard: Har alle, der har en opmærksomheds­ forstyrrelse, AD/HD?
PPT nr. 1-2016 Pia Pipenbring Hedegaard: Har alle, der har en opmærksomheds­ forstyrrelse, AD/HD?
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2016 Karen Ida Dannesboe og Bjørg Kjær: PPRs konsultative funktion: Følsomme relationer og professionelle identiteter på spil
PPT nr. 1-2016 Karen Ida Dannesboe og Bjørg Kjær: PPRs konsultative funktion: Følsomme relationer og professionelle identiteter på spil
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2016 Rasmus Alenkær: Inklusion – Administration, tradition eller kvalitet?
PPT nr. 1-2016 Rasmus Alenkær: Inklusion – Administration, tradition eller kvalitet?
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Helle Rabøl Hansen, Laila Colding Lagermann og Jens Christian Nielsen: Vild og mild?
PPT nr. 2-2016 Helle Rabøl Hansen, Laila Colding Lagermann og Jens Christian Nielsen: Vild og mild?
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Christian Sandbjerg Hansen: ”Vilde piger”, “pigebander” og moralsk panik: Om klassifikationskampe og betydningen af den offentlige repræsentation af sociale problemer
PPT nr. 2-2016 Christian Sandbjerg Hansen: ”Vilde piger”, “pigebander” og moralsk panik: Om klassifikationskampe og betydningen af den offentlige repræsentation af sociale problemer
Køb: 55 kr
PPT 2-2016 Kirsten Elisa Petersen: At blive set som ballademager – unge bandemedlemmers fortællinger om deres skolegang
PPT 2-2016 Kirsten Elisa Petersen: At blive set som ballademager – unge bandemedlemmers fortællinger om deres skolegang
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Laila Colding Lagermann: Marginaliserede unge og den betydningsfulde voksne: en fortælling om magtesløshed
PPT nr. 2-2016 Laila Colding Lagermann: Marginaliserede unge og den betydningsfulde voksne: en fortælling om magtesløshed
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Jens Christian Nielsen: Fællesskabet er nøglen til at forstå unges selvforvaltning af risici i ungdomslivet
PPT nr. 2-2016 Jens Christian Nielsen: Fællesskabet er nøglen til at forstå unges selvforvaltning af risici i ungdomslivet
Køb: 55 kr
PPT 2-2016: Niels Kryger: Unges tvetydige kamp for at erobre frihed
PPT 2-2016: Niels Kryger: Unges tvetydige kamp for at erobre frihed
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Jonas Lieberkind: Unge, mellem politik og dannelse
PPT nr. 2-2016 Jonas Lieberkind: Unge, mellem politik og dannelse
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Helle Rabøl Hansen, Ditte Winther-Lindquist og Jens Christian Nielsen
PPT nr. 2-2016 Helle Rabøl Hansen, Ditte Winther-Lindquist og Jens Christian Nielsen
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Inge Henningsen: Adgangskrav med slagside
PPT nr. 2-2016 Inge Henningsen: Adgangskrav med slagside
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Jens Christian Nielsen, Jesper Stilling Olesen og Lotte Stausgaard Skrubbeltrang: Tilblivelse af talenter og ikke-talenter – om unges arbejde med at blive til som idrætstalenter
PPT nr. 2-2016 Jens Christian Nielsen, Jesper Stilling Olesen og Lotte Stausgaard Skrubbeltrang: Tilblivelse af talenter og ikke-talenter – om unges arbejde med at blive til som idrætstalenter
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Lise Hostrup Sønnichsen: Motiverende mobilteknologi i skole-hjemsamarbejdet – betydning og implementering
PPT nr. 3-2016 Lise Hostrup Sønnichsen: Motiverende mobilteknologi i skole-hjemsamarbejdet – betydning og implementering
Køb: 55 kr
PPT 3-2016 Hanne Nissen Boer og Christina Hoffmann-Christensen: Inklusion – en proces på mangfoldige niveauer
PPT 3-2016 Hanne Nissen Boer og Christina Hoffmann-Christensen: Inklusion – en proces på mangfoldige niveauer
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Charlotte Wegener: Skriv med glæde – få mere lystbetonede og fleksible skriveprocesser
PPT nr. 3-2016 Charlotte Wegener: Skriv med glæde – få mere lystbetonede og fleksible skriveprocesser
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Lene Kirstine Gundersen og Jørn Nielsen: At styrke forbindelser -Evaluering af et kompetenceudviklingsforløb
PPT nr. 3-2016 Lene Kirstine Gundersen og Jørn Nielsen: At styrke forbindelser -Evaluering af et kompetenceudviklingsforløb
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Peter Berliner1 & Ann-Jeanett Foldager Bøndergaard: Danske elevers opfattelse af fredsundervisning
PPT nr. 3-2016 Peter Berliner1 & Ann-Jeanett Foldager Bøndergaard: Danske elevers opfattelse af fredsundervisning
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Ditte Winther-Lindqvist: Indretning af daginstitutioner som bo-grupper
PPT nr. 3-2016 Ditte Winther-Lindqvist: Indretning af daginstitutioner som bo-grupper
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Line Spicker: Hvordan kan der skabes motivation og trivsel hos udsatte unge gennem træning af resiliens?
PPT nr. 3-2016 Line Spicker: Hvordan kan der skabes motivation og trivsel hos udsatte unge gennem træning af resiliens?
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Luuk L. Westerhof: Debatindlæg: Er ADHD, en nevrologisk forstyrrelse, en sosial konstruksjon eller kan det være både-og?
PPT nr. 3-2016 Luuk L. Westerhof: Debatindlæg: Er ADHD, en nevrologisk forstyrrelse, en sosial konstruksjon eller kan det være både-og?
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Henning W. Nielsen og Bjarne Nielsen: PPR og skolens samarbejde med forældrene
PPT nr. 3-2016 Henning W. Nielsen og Bjarne Nielsen: PPR og skolens samarbejde med forældrene
Køb: 55 kr
PPT nr. 1/2016: Lone Svinth: Udvikling af pædagogisk åbenhed for børns perspektiver og deltagelse i vuggestue og dagpleje
PPT nr. 1/2016: Lone Svinth: Udvikling af pædagogisk åbenhed for børns perspektiver og deltagelse i vuggestue og dagpleje
Køb: 55 kr