PPT 2-2016: Niels Kryger: Unges tvetydige kamp for at erobre frihed
PPT 2-2016: Niels Kryger: Unges tvetydige kamp for at erobre frihed

PPT 2-2016: Niels Kryger: Unges tvetydige kamp for at erobre frihed

I flere og flere af livets forhold bliver det moderne individ stillet over for kravet/ forventningen om at tage individuelle valg for dermed at ‘skabe sig selv’. Denne forventning om selvskabelse gælder ikke mindst i ungdomsperioden hvor det i særlig grad er på dagsordenen at skabe en ungdomsidentitet der indebærer en relativ autonomi i forhold til voksenverdenen (herunder forældre, lærere mv.). Skabelsen af ungdomsidentiteten foregår imidlertid ikke i et socialt tomrum, men er indlejret i sociale forventninger og magtstrukturer. Der er således store implicitte og eksplicitte forventninger til ungdommen, og der findes en kæmpe- industri der leverer produkter til den såkaldte ungdomskultur (musikgrupper, computerspil mv.). Der er store EU-støttede programmer der bygger på den forestilling at ungdommen gennem sin innovative kraft skal gå foran i omdannelsen af Europa. Og inden for pædagogikken er der forventninger om at den unge iscenesætter sig som aktiv og selvstændig lærende der tager ansvaret for sin egen læring. Med inspiration fra Nikolas Roses og Michel Foucaults begreb governmentality kan man sige, at det for det moderne individ ikke blot er en mulighed, men også en tvang at positionere sig selv som fri og autonom på passende måder (Rose 1999). Det er ikke bare en mulighed men også en forventning i senmoderniteten at den enkelte finder sin egen livsstil gennem skabelsen af det Giddens har kaldt selvidentitet (Giddens 1996). Som forfatterne til bogen Ungdomsliv udtrykker det, så kan denne forventning om selvskabelse både være omgærdet af en “berusende åbenhed” men også være en “skæbnesvanger byrde” når de mange valg skal foretages om karriere, familie og livsstil osv. (Illeris m.fl. 2009:33).
Mit bidrag til dette temanummer ligger i forlængelser af overvejelser og analyser som de her nævnte. Jeg vil zoome ind på nogle af de modsætningsfulde betingelser og muligheder unge har for at relatere sig og positionere sig i forhold til de friheds- og selvskabelsesforestillinger, der karakteriserer dagens danske samfund. For forventningen er at den unge tager ‘friheden’ på sig, og at hun/ han iscenesætter sig selv som en, der deltager aktivt i sin egen selvskabelse ved at realisere iboende potentialer og ved at udvise (fremvise) en selvstændig – og helst unik – identitet. Men der er ikke frit valg på alle hylder. For hvad der tæl- ler som frihed og hvad der tæller som selvskabelse er kulturelt og socialt betinget og er til stadighed under tilblivelse og til forhandling i de sociale sammenhænge de unge indgår i, og hvis ikke friheden gribes på den rette måde mødes det af misbilligelse og måske ligefrem sanktioner.
Køb
55 DKK
Download link til fil
Lignende
Vis alle arrow_right
PPT nr. 1-2016 Hanne Bendix: Legetræning kan udvikle og forbedre de sociale kompetencer for børn med problemer indenfor autismespektret og ADHD.
PPT nr. 1-2016 Hanne Bendix: Legetræning kan udvikle og forbedre de sociale kompetencer for børn med problemer indenfor autismespektret og ADHD.
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2016 Pia Pipenbring Hedegaard: Har alle, der har en opmærksomheds­ forstyrrelse, AD/HD?
PPT nr. 1-2016 Pia Pipenbring Hedegaard: Har alle, der har en opmærksomheds­ forstyrrelse, AD/HD?
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2016 Vibeke Dal og Ellen Krabbe: Gruppemetoden – et redskab til behandling af efterfødselsreaktioner
PPT nr. 1-2016 Vibeke Dal og Ellen Krabbe: Gruppemetoden – et redskab til behandling af efterfødselsreaktioner
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2016 Karen Ida Dannesboe og Bjørg Kjær: PPRs konsultative funktion: Følsomme relationer og professionelle identiteter på spil
PPT nr. 1-2016 Karen Ida Dannesboe og Bjørg Kjær: PPRs konsultative funktion: Følsomme relationer og professionelle identiteter på spil
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2016 Rasmus Alenkær: Inklusion – Administration, tradition eller kvalitet?
PPT nr. 1-2016 Rasmus Alenkær: Inklusion – Administration, tradition eller kvalitet?
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Helle Rabøl Hansen, Laila Colding Lagermann og Jens Christian Nielsen: Vild og mild?
PPT nr. 2-2016 Helle Rabøl Hansen, Laila Colding Lagermann og Jens Christian Nielsen: Vild og mild?
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Christian Sandbjerg Hansen: ”Vilde piger”, “pigebander” og moralsk panik: Om klassifikationskampe og betydningen af den offentlige repræsentation af sociale problemer
PPT nr. 2-2016 Christian Sandbjerg Hansen: ”Vilde piger”, “pigebander” og moralsk panik: Om klassifikationskampe og betydningen af den offentlige repræsentation af sociale problemer
Køb: 55 kr
PPT 2-2016 Kirsten Elisa Petersen: At blive set som ballademager – unge bandemedlemmers fortællinger om deres skolegang
PPT 2-2016 Kirsten Elisa Petersen: At blive set som ballademager – unge bandemedlemmers fortællinger om deres skolegang
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Laila Colding Lagermann: Marginaliserede unge og den betydningsfulde voksne: en fortælling om magtesløshed
PPT nr. 2-2016 Laila Colding Lagermann: Marginaliserede unge og den betydningsfulde voksne: en fortælling om magtesløshed
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Jens Christian Nielsen: Fællesskabet er nøglen til at forstå unges selvforvaltning af risici i ungdomslivet
PPT nr. 2-2016 Jens Christian Nielsen: Fællesskabet er nøglen til at forstå unges selvforvaltning af risici i ungdomslivet
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Jonas Lieberkind: Unge, mellem politik og dannelse
PPT nr. 2-2016 Jonas Lieberkind: Unge, mellem politik og dannelse
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Helle Rabøl Hansen, Ditte Winther-Lindquist og Jens Christian Nielsen
PPT nr. 2-2016 Helle Rabøl Hansen, Ditte Winther-Lindquist og Jens Christian Nielsen
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Inge Henningsen: Adgangskrav med slagside
PPT nr. 2-2016 Inge Henningsen: Adgangskrav med slagside
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Jens Christian Nielsen, Jesper Stilling Olesen og Lotte Stausgaard Skrubbeltrang: Tilblivelse af talenter og ikke-talenter – om unges arbejde med at blive til som idrætstalenter
PPT nr. 2-2016 Jens Christian Nielsen, Jesper Stilling Olesen og Lotte Stausgaard Skrubbeltrang: Tilblivelse af talenter og ikke-talenter – om unges arbejde med at blive til som idrætstalenter
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Lise Hostrup Sønnichsen: Motiverende mobilteknologi i skole-hjemsamarbejdet – betydning og implementering
PPT nr. 3-2016 Lise Hostrup Sønnichsen: Motiverende mobilteknologi i skole-hjemsamarbejdet – betydning og implementering
Køb: 55 kr
PPT 3-2016 Hanne Nissen Boer og Christina Hoffmann-Christensen: Inklusion – en proces på mangfoldige niveauer
PPT 3-2016 Hanne Nissen Boer og Christina Hoffmann-Christensen: Inklusion – en proces på mangfoldige niveauer
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Charlotte Wegener: Skriv med glæde – få mere lystbetonede og fleksible skriveprocesser
PPT nr. 3-2016 Charlotte Wegener: Skriv med glæde – få mere lystbetonede og fleksible skriveprocesser
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Lene Kirstine Gundersen og Jørn Nielsen: At styrke forbindelser -Evaluering af et kompetenceudviklingsforløb
PPT nr. 3-2016 Lene Kirstine Gundersen og Jørn Nielsen: At styrke forbindelser -Evaluering af et kompetenceudviklingsforløb
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Peter Berliner1 & Ann-Jeanett Foldager Bøndergaard: Danske elevers opfattelse af fredsundervisning
PPT nr. 3-2016 Peter Berliner1 & Ann-Jeanett Foldager Bøndergaard: Danske elevers opfattelse af fredsundervisning
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Ditte Winther-Lindqvist: Indretning af daginstitutioner som bo-grupper
PPT nr. 3-2016 Ditte Winther-Lindqvist: Indretning af daginstitutioner som bo-grupper
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Line Spicker: Hvordan kan der skabes motivation og trivsel hos udsatte unge gennem træning af resiliens?
PPT nr. 3-2016 Line Spicker: Hvordan kan der skabes motivation og trivsel hos udsatte unge gennem træning af resiliens?
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Luuk L. Westerhof: Debatindlæg: Er ADHD, en nevrologisk forstyrrelse, en sosial konstruksjon eller kan det være både-og?
PPT nr. 3-2016 Luuk L. Westerhof: Debatindlæg: Er ADHD, en nevrologisk forstyrrelse, en sosial konstruksjon eller kan det være både-og?
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Henning W. Nielsen og Bjarne Nielsen: PPR og skolens samarbejde med forældrene
PPT nr. 3-2016 Henning W. Nielsen og Bjarne Nielsen: PPR og skolens samarbejde med forældrene
Køb: 55 kr
PPT nr. 1/2016: Lone Svinth: Udvikling af pædagogisk åbenhed for børns perspektiver og deltagelse i vuggestue og dagpleje
PPT nr. 1/2016: Lone Svinth: Udvikling af pædagogisk åbenhed for børns perspektiver og deltagelse i vuggestue og dagpleje
Køb: 55 kr