PPT BLÅ SERIE NR. 33: Grethe Kragh-Müller: Børneliv og trivsel i store og små daginstitutioner – børnenes perspektiver
Danske børn tilbringer en stor del af deres vågne tid i daginstitutionen, og derfor har det stor betydning, at de kan trives og have et godt børneliv i børnehaven. Derfor var det en central del af undersøgelsen om pædagogisk kvalitet i store og små daginstitutioner at undersøge børnenes perspektiver på deres trivsel i børnehaven. Analysen af børneinterviewene viste, at børns trivsel i børnehaven først og fremmest handler om lege og have gode venner. Trivsel handler også om at have nære og omsorgsfulde relationer til de voksne, og have en vifte af spændende legemuligheder og aktiviteter. Børn i både store og små institutioner gav udtryk for at have muligheder for i en vis udstrækning at kunne realisere deres ønsker om det gode børneliv i daglig- dagen, men analysen viste også, at børnene i de store institutioner oplevede en række udfordringer i dagligdagen forhold til at trives i børnehaven.