PPT Rød Serie R40: Louise Maud Schäffer: Ligestilling i børnehavehøjde
Artiklen er skrevet i forbindelse med faget ‘Social ulighed, uddannelse og kompetencer’ (IUP) og sætter fokus på, om det er muligt at øge ligestillingen i uddannelsessystemet såvel som på arbejdsmarkedet qua tidlig indsats i børnehaven. Gennem et socialkonstruktivistisk perspektiv på køn undersøges, hvilken betydning samspillet mellem pædagoger og børn har for det enkelte barns køns- socialisering. Dette gøres gennem observation, hvor interaktionen mellem drenge, piger og pædagoger bliver genstand for analyse af, hvordan pædagogerne er med til at præge det enkelte barns forestillinger om eget køn bl.a. gennem leg, krav og forventninger. Endvidere diskuterer artiklen, hvilken betydning pædagogers påvirkning har for drenges og pigers muligheder og begrænsninger i forhold til deres fremtidige liv i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet. Kan pædagoger (ubevidst) være med til at reproducere og producere den ulighed, vi i dag sporer mellem drenge og piger, mænd og kvinder?