PPT nr. 1-2022: Thomas Szulevicz: Nest-pædagogikkens ubesvarede spørgsmål
I denne artikel er jeg blevet inviteret til at forholde mig kritisk-konstruktivt til Nest-programmet. Jeg er meget glad for denne invitation, da Nest-pro- grammet er en spændende pædagogisk organiseringsform, som rejser en lang række vigtige spørgsmål og diskussioner. Igennem artiklerne i dette tema- nummer har vi, som tilfældet også har været i en række tidligere publikationer (se eksempelvis Clasen & Thomsen, 2018; Kromann & Tanggaard, 2019) fået udfoldet mange af de positive sider knyttet til Nest-programmet. Jeg er enig i, at Nest kan udgøre et vigtigt pædagogisk bud på, hvorledes mange af folkeskolens kroniske inklusionsudfordringer kan håndteres. Jeg er således, i udgangspunktet, positivt indstillet overfor Nest-programmets pædagogiske potentialer. Imidlertid er formålet og hensigten med denne artikel ikke at fortsætte lovprisningerne af Nest. Formålet er snarere kritisk-konstruktivt at belyse og diskutere nogle af de ikke så ofte stillede spørgsmål, som opstår i kølvandet på arbejdet med Nest. Derfor vil jeg i artiklen forsøge at pege på nogle forhold og nogle spørgsmål, som efter min vurdering er vigtige at forholde sig til, hvis Nest-pædagogikken skal udvikles og fortsat være en ud- bredt pædagogisk organiseringsform i danske skoler.