PPT nr. 1-2022: Jacob Bogh Sønderby: Praksisnært følgeskab. Nest-inspireret samskabelse i Svendborg Kommune
I Svendborg Kommune har opgaven for PPR siden 2019 været at arbejde ind i en langt bredere og ambitiøs mangfoldighedsdagsorden på folkeskoleområdet, hvilket i PPR er set som en invitation til revitalisering af en mere tydelig miljøfokuseret pædagogisk psykologisk tilgang. I denne sammenhæng udfolder vi i PPR Svendborg, hvad vi har valgt at betegne som et Nest-inspireret praksisnært følgeskab, et tre-årigt interventionsprogram i samarbejde med vores folkeskoler. Formålet har været at udfolde teorier og metoder fra Nest gennem en lokal tilpasset modulopbygget, aktionslæringsforankret indsats med henblik på at understøtte udviklingen af mangfoldige læringsmiljøer. Indsatsen har skabt faglige dialoger, organisatorisk læring og udvikling samt fælles sprog, men har også i praksis mødt barrierer, som til stadighed skal håndteres i mødet med skolerne.