PPT nr. 1-2021: Venka Simovska og Dorte Kousholt: Trivsel – et befordrende eller tyrannisk begreb?
PPT nr. 1-2021: Venka Simovska og Dorte Kousholt: Trivsel – et befordrende eller tyrannisk begreb?

PPT nr. 1-2021: Venka Simovska og Dorte Kousholt: Trivsel – et befordrende eller tyrannisk begreb?

Trivsel i skolen forbindes både til børns lyst til at gå i skole og til læring og præstationer (fx i test og karakterer). På den måde er det både meningsfuldt og forståeligt, at trivsel er blevet en centralt omdrejningspunkt i arbejdet med skoleudvikling. På den anden side er der en risiko for at simplificerede forståelser af trivsel kommer til at underminere begrebets udviklende potentiale, så det i stedet bliver ’tyrannisk’, i form af individualiserende og forenklede forskrifter eller normer for, hvordan børn ’bør være og føle’. Der- med kan fokus på trivsel paradoksalt nok komme til at overskygge vigtige problemer i skolen. I denne artikel vil vi påpege og diskutere nogle af de simplificeringer af trivsel i skolen, man kan støde på i forskning og praksis og skitsere et udvidet begreb om sko- le-trivsel, der retter opmærksomheden på elevers trivsel som et komplekst og dynamisk samspil mellem forbundne dimensioner: befindende, tilhør, tilblivelse og handlekraft forankret i skolen som pædagogisk og kulturel organisation.
Køb
55 DKK
Download link til fil
Lignende
Vis alle arrow_right
chevron_left
PPT nr. 1-2021: Helle Rabøl Hansen og Jens Christian Nielsen: FORORD Skole, uddannelse og dag- institution som arena for trivsel
PPT nr. 1-2021: Helle Rabøl Hansen og Jens Christian Nielsen: FORORD Skole, uddannelse og dag- institution som arena for trivsel
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2021: . Helle Rabøl Hansen m. fl.: Lyden, der forsvandt – unges oplevelser og overvejelser i en tid med corona
PPT nr. 1-2021: . Helle Rabøl Hansen m. fl.: Lyden, der forsvandt – unges oplevelser og overvejelser i en tid med corona
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2021: Bjørg Kjær og Karen Ida Dannesboe:Ulighed, stigma og social retfærdighed: pædagogisk arbejde med børnehavebørn i udsatte positioner
PPT nr. 1-2021: Bjørg Kjær og Karen Ida Dannesboe:Ulighed, stigma og social retfærdighed: pædagogisk arbejde med børnehavebørn i udsatte positioner
Køb: 55 kr
PPT nr.1-2021: Lina Lundström: Vänskapskultur – ett hinder för social inkludering?
PPT nr.1-2021: Lina Lundström: Vänskapskultur – ett hinder för social inkludering?
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2021: Jens Christian Nielsen og Helle Rabøl Hansen: Skoletrivsel som velvære, virke og vellidthed
PPT nr. 1-2021: Jens Christian Nielsen og Helle Rabøl Hansen: Skoletrivsel som velvære, virke og vellidthed
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2021: Unni Lind: Trivsel i daginstitutionens hverdagsliv – et kollektivt, kropsligt og konfliktuelt anliggende
PPT nr. 1-2021: Unni Lind: Trivsel i daginstitutionens hverdagsliv – et kollektivt, kropsligt og konfliktuelt anliggende
Køb: 55 kr
chevron_right