Hvorfor er det så svært at udvikle “Skolen for Alle”?
Hvorfor er det så svært at udvikle “Skolen for Alle”?

Hvorfor er det så svært at udvikle “Skolen for Alle”?

Artiklen omhandler problemet med, at det er svært at lave faglig udvikling i folkeskolen i forhold til at udvikle “Skolen for alle”. PPR’s rolle i den forbindelse beskrives. De mange udviklingsprojekter gennem de seneste 40 år har ikke sat sig varige spor i hverdagen på trods af engagement og ihærdig ind- satser. Der er fortsat 15-20% af eleverne, der ikke får et tilstrækkeligt udbytte af skolegangen. Det er disse elever, der er PPR’s målgruppe.
Der gennemgås et antal mulige forklaringer fra folkeskolen generelt og fra PPR’s virksomhed. Her konkluderes bl.a., at vi fra forskning ikke mangler viden om, hvordan den gode skole skal indrettes. Til gengæld mangler vi forskningsmæssig viden om barriererne for udvikling samt om, hvordan de overkommes.
Opmærksomheden henledes på, at dagsordenen for udvikling i folkeskolen i væsentlig grad tager udgangspunkt i de 80% behov, dvs. de mest ressourcestærke. Der sættes fokus på vigtigheden af, at udvikling i skolen altid må tage udgangspunkt i de 15-20% behov. Det vil de ressourcestærke også kunne profitere af. Samtidig er det nødvendigt, at udviklingsinitiativer og ændrede arbejdsformer indarbejdes mere langsigtet, og at ledelsen sikrer vedholden- hed i arbejdet, så de nye arbejdsformer indarbejdes og grundfæstes. Endelig må fokus fra PPR mv. altid være på, at læreren i klasseværelset i praksis skal kunne profitere af samarbejdet i sin undervisning.
Køb
55 DKK
Download link til fil
Lignende
Vis alle arrow_right
chevron_left
PPT nr. 1-2020 Når skole vælges fra – indledning Af Helle Rabøl Hansen
PPT nr. 1-2020 Når skole vælges fra – indledning Af Helle Rabøl Hansen
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2020 Skolefravær kalder på relationsudvikling og kulturudvikling i skolen Af Gro Emmertsen Lund
PPT nr. 1-2020 Skolefravær kalder på relationsudvikling og kulturudvikling i skolen Af Gro Emmertsen Lund
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2020 Ligegyldighedens mellemsted: Affekt i undervisningsrummet på HF Af Anne Görlich
PPT nr. 1-2020 Ligegyldighedens mellemsted: Affekt i undervisningsrummet på HF Af Anne Görlich
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2020 Skolevægring: sammenviklinger og subjektpositioner Af Frederikke Skaaning Knage
PPT nr. 1-2020 Skolevægring: sammenviklinger og subjektpositioner Af Frederikke Skaaning Knage
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2020 Skole skal give mening for alle børn Af Suna Christensen
PPT nr. 1-2020 Skole skal give mening for alle børn Af Suna Christensen
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2020 En praktikkers dilemmaer om skolefravær Af Thomas Berg Nielsen
PPT nr. 1-2020 En praktikkers dilemmaer om skolefravær Af Thomas Berg Nielsen
Køb: 55 kr
chevron_right