PPT nr. 4-2019 Hvordan skaber dagtilbud inkluderende fællesskaber for børn i udsatte positioner? Af Lone Svinth
PPT nr. 4-2019 Hvordan skaber dagtilbud inkluderende fællesskaber for børn i udsatte positioner? Af Lone Svinth

PPT nr. 4-2019 Hvordan skaber dagtilbud inkluderende fællesskaber for børn i udsatte positioner? Af Lone Svinth

Formålet med denne artikel er, i lyset af den styrkede pædagogiske læreplan, at beskrive, analysere og diskutere hvordan 20 danske dagtilbud beliggende i såkaldte socialt belastede boligområder med relativt mange børn i udsatte positioner skaber trivsel og frugtbare deltagelsesmuligheder for børn i udsatte positioner. Undersøgelsen er baseret på 25 interviews med pædagoger og dagplejere. Det empiriske materiale er analyseret med udgangspunkt i et socialt læringsteoretisk perspektiv, hvor bestræbelsen er at indkredse det dobbelte forhold, at en væsentlig forudsætning for barnets læring og trivsel er dets accepterede og dermed legitime deltagelse i dagtilbuddets hverdagsliv, leg og aktiviteter, samtidig med at barnets deltagelse udgør en grundlæggende bestanddel af læringens og trivslens indhold. Sammenfattende finder jeg, at de inkluderende fællesskaber er kendetegnet ved et omsorgspædagogisk ståsted med særlig fokus på barnets socioemotionelle trivsel. Når pædagoger og dagplejere på tværs dagtilbuddene beskriver kernen i deres pædagogiske virke, går begreber som omsorg, anerkendelse og deltagelse igen i alle interviews. På tværs af interviewene bliver dette omsorgspædagogiske ståsted præsenteret som en grundlæggende ambition om at være lyttende og fleksibel i samspillet med børnene for netop at sikre børnene en tryg og tillidsfuld base at udfolde deres deltagelse fra.
Køb
55 DKK
Download link til fil
Lignende
Vis alle arrow_right
chevron_left
PPT nr. 1-2019 Mette Christensen Jensen og Tine Basse Fisker: Skal man spørge børnene?
PPT nr. 1-2019 Mette Christensen Jensen og Tine Basse Fisker: Skal man spørge børnene?
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2019 Lise Hostrup Sønnichsen: Den sundhedsfremmende betydning af et tilbud om “vandgymnastik” for sårbare gravide og babysvømning for sårbare mødre
PPT nr. 1-2019 Lise Hostrup Sønnichsen: Den sundhedsfremmende betydning af et tilbud om “vandgymnastik” for sårbare gravide og babysvømning for sårbare mødre
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2019 Johanne Strønen: PP-tjenesten: Individ, system eller individ i systemet?
PPT nr. 1-2019 Johanne Strønen: PP-tjenesten: Individ, system eller individ i systemet?
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2019 Henning Strand: Ligeværdigt samarbejde med børn, forældre og professionelle – inspiration fra Åben Dialog
PPT nr. 1-2019 Henning Strand: Ligeværdigt samarbejde med børn, forældre og professionelle – inspiration fra Åben Dialog
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2019 Frida Nøddebo Nyrup: Vores seksualitet udvikles gradvist gennem det liv vi lever – også i barndommen
PPT nr. 1-2019 Frida Nøddebo Nyrup: Vores seksualitet udvikles gradvist gennem det liv vi lever – også i barndommen
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2019 Aske Glindvad Nørgård: Fælleskabende idræt for mennesker med autismespektrumforstyrrelse
PPT nr. 1-2019 Aske Glindvad Nørgård: Fælleskabende idræt for mennesker med autismespektrumforstyrrelse
Køb: 55 kr
chevron_right