PPT nr. 3-2018: Interaktionsobservation som grundlag for intervention omkring førskolebarnet med synsnedsættelse Af Birgit Irene Puch Jørgensen
PPT nr. 3-2018: Interaktionsobservation som grundlag for intervention omkring førskolebarnet med synsnedsættelse Af Birgit Irene Puch Jørgensen

PPT nr. 3-2018: Interaktionsobservation som grundlag for intervention omkring førskolebarnet med synsnedsættelse Af Birgit Irene Puch Jørgensen

Formålet med denne artikel er at skabe et kulturhistorisk teori- og praksisperspektiv på intervention i forhold til førskolebørn med synsnedsættelse. Endvidere vil artiklen illustreres hvordan et barn i vanskeligheder kan støt- tes gennem anvendelsen af en kulturhistorisk udviklingsforståelse sammen med interaktionsobservation som metodisk tilgang. Endvidere eksemplificeres hvordan der gennem specialrådgivning, ud fra et kultuhistorisk grundlag, kan skabes ændring af den daglige virksomhed; i praksisser og relationerne til et barn med synsnedsættelse, for herigennem at give barnet ændrede muligheder for både aktivitet, handling, læring, udvikling og deltagelse i de forskellige aktivitetsarenaer barnet indgår i.
Interventionsformen vil blive illustreret gennem inddragelse af en case vedrørende Anton på knapt 5 år, der er kommet i vanskeligheder bl.a. grundet behandling i forhold til hans synsnedsættelse, og som samtidig illustrerer hvordan et interventionsforløb bringer ham tættere på hans egne intentioner om kontakt til andre børn, og hans motiv omkring deltagelse i børnefællesskaber. Da Anton er i førskolealderen, vil legen blive illustreret som vigtig interventionsarena. Beskrivelsen af specialrådgivnings- og interventionsforløbet viser at belastningen aftager, og kvaliteten af interaktioner omkring Anton bedres hvorigennem hans udvikling støttes.
En central pointe i artiklen vil illustrere barnets perspektiv som centralt og nødvendigt i psykologens konsultative arbejde, i et anvendt udviklingspsy- kologisk felt, for at skabe bedre udviklingsbetingelser for barnet i dets hver- dagsliv, sammen med barnets netværk og i et tværfagligt- og tværsektorielt samarbejde, samt ud fra de nationale faglige anbefalinger.
Køb
55 DKK
Download link til fil
Lignende
Vis alle arrow_right
chevron_left
PPT nr. 1-2018 Angstlidelser hos børn  Af Mikael Thastum
PPT nr. 1-2018 Angstlidelser hos børn Af Mikael Thastum
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2018  Kognitiv adfærdsterapi med børn Af Sonja Breinholst, Bianca Munkebo Christiansen & Barbara Hoff Esbjørn
PPT nr. 1-2018 Kognitiv adfærdsterapi med børn Af Sonja Breinholst, Bianca Munkebo Christiansen & Barbara Hoff Esbjørn
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2018  Behandling af et barn med angst og trods Af Mette Maria Agner Pedersen og Barbara Hoff Esbjørn
PPT nr. 1-2018 Behandling af et barn med angst og trods Af Mette Maria Agner Pedersen og Barbara Hoff Esbjørn
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2018  OCD hos børn og unge – Tvangstanker og tvangshandlinger Af Marie Tolstrup
PPT nr. 1-2018 OCD hos børn og unge – Tvangstanker og tvangshandlinger Af Marie Tolstrup
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2018  Hjælp til Selvhjælp – et forældrebaseret kognitivt adfærdsterapeutisk selvhjælpsprogram  Af Bianca Munkebo Christiansen, Barbara Hoff Esbjørn & Sonja Breinholst
PPT nr. 1-2018 Hjælp til Selvhjælp – et forældrebaseret kognitivt adfærdsterapeutisk selvhjælpsprogram Af Bianca Munkebo Christiansen, Barbara Hoff Esbjørn & Sonja Breinholst
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2018  Projekt Hjælp til Selvhjælp i Lyngby-Taarbæk kommune Af Jennifer Therese Løth
PPT nr. 1-2018 Projekt Hjælp til Selvhjælp i Lyngby-Taarbæk kommune Af Jennifer Therese Løth
Køb: 55 kr
chevron_right