PPT nr. 3-2016 Luuk L. Westerhof: Debatindlæg: Er ADHD, en nevrologisk forstyrrelse, en sosial konstruksjon eller kan det være både-og?
PPT nr. 3-2016 Luuk L. Westerhof: Debatindlæg: Er ADHD, en nevrologisk forstyrrelse, en sosial konstruksjon eller kan det være både-og?

PPT nr. 3-2016 Luuk L. Westerhof: Debatindlæg: Er ADHD, en nevrologisk forstyrrelse, en sosial konstruksjon eller kan det være både-og?

I vårt samfunn har ADHD blitt en av de største barnesykdommene. Medi- sinbruk for å bekjempe forstyrrelsen har antatt voldsomme proporsjoner. Lege Charlotte Lunde skriver i sin artikkel i Samtiden nr. 3/2011: Fra hy- peraktiv til sentralstimulert – Et essay om barnedoping, at omsetningen av ADHD-medisinerer i Norge har steget fra 4 til 184 millioner kroner i løpet av elleve år. Over 17500 barn1 står nå på ADHD-medisiner. Det fagfolk etter min mening har mistet øye for, er at barn med en høy aktivitetsgrad, og manglende impulskontroll, ofte lever under vanskelige livsutfordringer. Høy grad av aktivitet, oppmerksomhetssvikt og manglende impulskontroll er ikke medisinske problemer- de henger mer sammen med for sterke livs- utfordringer! ADHD som diagnose kan bero på en feil erkjennelse; ADHD blir betegnet som en sykdom uten utforskning og inkludering av barnets livsomstendigheter. Da får man en alt for ensidig diagnosesetting! Gjennom manglende fokus på helhet, står man i fare for å omdøpe vanlige livsutfordringer til iboende avvik og sykdom hos barnet. Spørsmålet reises; er ADHD en sykdom, en sosialkonstruksjon eller både/og?
Køb
55 DKK
Download link til fil
Lignende
Vis alle arrow_right
PPT nr. 1-2016 Hanne Bendix: Legetræning kan udvikle og forbedre de sociale kompetencer for børn med problemer indenfor autismespektret og ADHD.
PPT nr. 1-2016 Hanne Bendix: Legetræning kan udvikle og forbedre de sociale kompetencer for børn med problemer indenfor autismespektret og ADHD.
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2016 Pia Pipenbring Hedegaard: Har alle, der har en opmærksomheds­ forstyrrelse, AD/HD?
PPT nr. 1-2016 Pia Pipenbring Hedegaard: Har alle, der har en opmærksomheds­ forstyrrelse, AD/HD?
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2016 Vibeke Dal og Ellen Krabbe: Gruppemetoden – et redskab til behandling af efterfødselsreaktioner
PPT nr. 1-2016 Vibeke Dal og Ellen Krabbe: Gruppemetoden – et redskab til behandling af efterfødselsreaktioner
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2016 Karen Ida Dannesboe og Bjørg Kjær: PPRs konsultative funktion: Følsomme relationer og professionelle identiteter på spil
PPT nr. 1-2016 Karen Ida Dannesboe og Bjørg Kjær: PPRs konsultative funktion: Følsomme relationer og professionelle identiteter på spil
Køb: 55 kr
PPT nr. 1-2016 Rasmus Alenkær: Inklusion – Administration, tradition eller kvalitet?
PPT nr. 1-2016 Rasmus Alenkær: Inklusion – Administration, tradition eller kvalitet?
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Helle Rabøl Hansen, Laila Colding Lagermann og Jens Christian Nielsen: Vild og mild?
PPT nr. 2-2016 Helle Rabøl Hansen, Laila Colding Lagermann og Jens Christian Nielsen: Vild og mild?
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Christian Sandbjerg Hansen: ”Vilde piger”, “pigebander” og moralsk panik: Om klassifikationskampe og betydningen af den offentlige repræsentation af sociale problemer
PPT nr. 2-2016 Christian Sandbjerg Hansen: ”Vilde piger”, “pigebander” og moralsk panik: Om klassifikationskampe og betydningen af den offentlige repræsentation af sociale problemer
Køb: 55 kr
PPT 2-2016 Kirsten Elisa Petersen: At blive set som ballademager – unge bandemedlemmers fortællinger om deres skolegang
PPT 2-2016 Kirsten Elisa Petersen: At blive set som ballademager – unge bandemedlemmers fortællinger om deres skolegang
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Laila Colding Lagermann: Marginaliserede unge og den betydningsfulde voksne: en fortælling om magtesløshed
PPT nr. 2-2016 Laila Colding Lagermann: Marginaliserede unge og den betydningsfulde voksne: en fortælling om magtesløshed
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Jens Christian Nielsen: Fællesskabet er nøglen til at forstå unges selvforvaltning af risici i ungdomslivet
PPT nr. 2-2016 Jens Christian Nielsen: Fællesskabet er nøglen til at forstå unges selvforvaltning af risici i ungdomslivet
Køb: 55 kr
PPT 2-2016: Niels Kryger: Unges tvetydige kamp for at erobre frihed
PPT 2-2016: Niels Kryger: Unges tvetydige kamp for at erobre frihed
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Jonas Lieberkind: Unge, mellem politik og dannelse
PPT nr. 2-2016 Jonas Lieberkind: Unge, mellem politik og dannelse
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Helle Rabøl Hansen, Ditte Winther-Lindquist og Jens Christian Nielsen
PPT nr. 2-2016 Helle Rabøl Hansen, Ditte Winther-Lindquist og Jens Christian Nielsen
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Inge Henningsen: Adgangskrav med slagside
PPT nr. 2-2016 Inge Henningsen: Adgangskrav med slagside
Køb: 55 kr
PPT nr. 2-2016 Jens Christian Nielsen, Jesper Stilling Olesen og Lotte Stausgaard Skrubbeltrang: Tilblivelse af talenter og ikke-talenter – om unges arbejde med at blive til som idrætstalenter
PPT nr. 2-2016 Jens Christian Nielsen, Jesper Stilling Olesen og Lotte Stausgaard Skrubbeltrang: Tilblivelse af talenter og ikke-talenter – om unges arbejde med at blive til som idrætstalenter
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Lise Hostrup Sønnichsen: Motiverende mobilteknologi i skole-hjemsamarbejdet – betydning og implementering
PPT nr. 3-2016 Lise Hostrup Sønnichsen: Motiverende mobilteknologi i skole-hjemsamarbejdet – betydning og implementering
Køb: 55 kr
PPT 3-2016 Hanne Nissen Boer og Christina Hoffmann-Christensen: Inklusion – en proces på mangfoldige niveauer
PPT 3-2016 Hanne Nissen Boer og Christina Hoffmann-Christensen: Inklusion – en proces på mangfoldige niveauer
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Charlotte Wegener: Skriv med glæde – få mere lystbetonede og fleksible skriveprocesser
PPT nr. 3-2016 Charlotte Wegener: Skriv med glæde – få mere lystbetonede og fleksible skriveprocesser
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Lene Kirstine Gundersen og Jørn Nielsen: At styrke forbindelser -Evaluering af et kompetenceudviklingsforløb
PPT nr. 3-2016 Lene Kirstine Gundersen og Jørn Nielsen: At styrke forbindelser -Evaluering af et kompetenceudviklingsforløb
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Peter Berliner1 & Ann-Jeanett Foldager Bøndergaard: Danske elevers opfattelse af fredsundervisning
PPT nr. 3-2016 Peter Berliner1 & Ann-Jeanett Foldager Bøndergaard: Danske elevers opfattelse af fredsundervisning
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Ditte Winther-Lindqvist: Indretning af daginstitutioner som bo-grupper
PPT nr. 3-2016 Ditte Winther-Lindqvist: Indretning af daginstitutioner som bo-grupper
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Line Spicker: Hvordan kan der skabes motivation og trivsel hos udsatte unge gennem træning af resiliens?
PPT nr. 3-2016 Line Spicker: Hvordan kan der skabes motivation og trivsel hos udsatte unge gennem træning af resiliens?
Køb: 55 kr
PPT nr. 3-2016 Henning W. Nielsen og Bjarne Nielsen: PPR og skolens samarbejde med forældrene
PPT nr. 3-2016 Henning W. Nielsen og Bjarne Nielsen: PPR og skolens samarbejde med forældrene
Køb: 55 kr
PPT nr. 1/2016: Lone Svinth: Udvikling af pædagogisk åbenhed for børns perspektiver og deltagelse i vuggestue og dagpleje
PPT nr. 1/2016: Lone Svinth: Udvikling af pædagogisk åbenhed for børns perspektiver og deltagelse i vuggestue og dagpleje
Køb: 55 kr