PPT nr. 3-2016 Ditte Winther-Lindqvist: Indretning af daginstitutioner som bo-grupper
Hvordan kan man skabe en økonomisk bæredygtig daginstitution, der i sin fysiske indretning og pædagogiske praksis bedst tilgodeser børns udvikling, læring og trivsel i 0-6 års alderen? Det er spørgsmålet, som vi i den tværfag- lige projektgruppe omkring “Alle Med projektet” har beskæftiget os med at besvare, og som denne artikel formidler de vigtigste indsigter fra. Projektet blev finansieret af organisationen Frie Børnehaver og var et kombineret praksisudviklings-, bygge- og forskningsprojekt, som involverede tæt samarbejde mellem forskergruppen, arkitekter, en designer og projektinstitutionen, som grundet svamp skulle have en ny daginstitution bygget op fra bunden1. Desværre gik projektet i stå (og Frie Børnehaver eksisterer ikke længere), så vi fik aldrig bygget den nye daginstitution, taget rummene i brug pædagogisk eller lavet den planlagte følgeforskning. Men vi gjorde et grundigt forarbejde i forhold til at samle viden om kvalitet i daginstitutioner, socio- kulturel og økologisk udviklingspsykologi og indretning af rum til børn, som resultererede i et forslag om indretning af det, som vi kalder Bo-gruppen. Denne artikel præsenterer de vigtigste teoretiske og empiriske baggrunde for, at vi anbefaler at indrette daginstitutioner som bo-grupper. Erfaringerne fra projektet kan forhåbentlig inspirere andre, enten i forbindelse med opførelsen af en ny daginstitution, ved ombygning eller ny-indretning.