PPT BLÅ SERIE NR. 33: Grethe Kragh-Müller og Malene My Kragh: Pædagogisk kvalitet og relationer i store og små daginstitutioner
Formålet med artiklen er at undersøge pædagogisk kvalitet i daginstitutioner i forhold til voksen-barn relationen samt børnenes indbyrdes legerelationer i store og små daginstitutioner. Artiklen bygger på to undersøgelser, der har anvendt en kombination af kvantitative og kvalitative metoder.
I artiklen belyses de betingelser, der er til stede i forhold til at opnå pædagogisk kvalitet i relationer i henholdsvis store og små daginstitutioner på baggrund af forskellige metoder anvendt i det samlede projekt. Formålet med at sætte særligt fokus på pædagogisk kvalitet og relationer i artiklen er den særlige bekymring, der har været i den faglige og offentlige debat i for- hold til at bygge flere store daginstitutioner og nedlægge eller sammenlænge de små. Forældre, pædagoger og eksperter har udtrykt bekymring i forhold til, om børnene i de store institutioner får tilstrækkelig omsorg og nærvær i forhold til at trives og kunne udvikle sig. Der har ligeledes været udtrykt bekymring i forhold til, om de store institutioner kan skabe gode rammer for trygge børnefællesskaber, eller om institutionerne snarere foranlediger, at børnene bliver en del af en hektisk og uoverskuelig hverdag. I forhold til ud- bygningen af store institutioner er det fundet vigtigt at undersøge, om disse bekymringer holder stik i en nærmere undersøgelse af dette.
Undersøgelserne peger på, at etableringen af nære og anerkendende relationer mellem voksne og børn samt deltagelse i legerelationer er en større op- gave i store end i små daginstitutioner. Denne forskel synes særligt at bunde i de krav, som hverdagsstrukturen, den fysiske indretning samt personalets aktiviteter skaber for børn og voksne i store institutioner.